http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005041906.htmlTulin Kattegatin yli tuossa viime viikolla ja avomerijaksolla oli melkoiset keinutukset, mutta laivan kulkua laineet eivät tällä kertaa estäneet kuten joulun jälkeisen myrskyn pyyhältäesä Atlantilta ja Norjasta päin tänne Ruotsin länsi-rannalle. Nämä seuraavat myrskyt näyttävät kulkevan pohjoisemmassa ja aivan Itämerellä. Vaikka olen matkustanut Suomen ja Ruotsin väliä vuodesta 1975 alkaen niin niin isoa myrskyä, johon jouduin vuoden vaihteessa 1975-1976 ei tosiaan ole sen koommin ollut minun matkoillani. Silloin liikkuvat kaikki irralliset pöydät ja tuolit ja väki poti meritautia. Sai yksinään kiivetä lattiapintaa kahvilaan aaltoväleillä. Laineet vaikuttivat aivan kuin olisivat lyöneet yli laivan, vettä roiskui kansille. Se oli jokin Borelinjan laiva. Suomesssa oli silloin vähän aiemmin jo ollut joulukuun Tapaninpäivän myrsky ja kuusia kaatunut kuin tikkuja.
Sittemmin on usein ollut näitä talvimyrskyjä näihin samoihin aikoihin. Kun olin 2001-2 aikaan töissä Vöyrillä , silloinkin oli melkoinen talvimyrsky.
Tänä vuonna sitten on isompia myrskyjä jälleen. Jokin yksittäinen aalto on ollut jopa 14 metriä Ilmatieteen laitoksen mittapylväässä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005041906.html
Ruotsin ja Suomen välillä. Mutta nyt olen juuri Tanskan puolella ja pian palaamassa yli Kattegatin Ruotsin puolelle. Sillä linjalla myrskyt ovat sivutuulia Atlantin ja itämeren välillä, joten laivat keikkuvat pienemmälläkin myrskyllä eikä varsinaista saaristosuojaa ole. Matalarakenteinen ja syväruumainen rakenne on tietysti stabiilimpaa valtameren rantamyrskyissä.
Ruotsin rannalla on tuulensuojaa kun liava pääsee sisälle Götakanaliin ja Tanskan puolella taas on rakennettu hyvät aallonmurtajat ja laiva laskee Leeward puolelle- jolla on statistisesti vähemmän myrskyä kuin Windward puolella-käyttääkseni karibialaista termiä.
Ahvenanmaan satama on kuin Kauniit Satamat -s opiva tyynen ja aurinkoisen sään aikana käyttöön. Ahvenanmaalle pitäisi rakentaa tuulensuojainen satama matkustaja-aluksiavarten. Jollain tavalla mikäli mahdollista.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar